miercuri, 21 octombrie 2015

Gabriela, protectoarea copiilor

Psihologul care are grijă de cei ce nu pot (încă) să aibă grijă de ei înşişi

Weekendul acesta am început o nouă formare, pe care mi-o doream demult şi pe care nu am reuşit s-o fac până acum, din varii motive, unul dintre cele mai importante fiind oferta deficitară de astfel de formări în peisajul psihologiei româneşti. Se pare că informaţiile psihologice despre sex sunt ubicue, însă, în prezent, pentru că, imediat după ce am terminat de tradus o carte despre mituri sexuale care va apărea în curând la Editura Trei, am primit de la Institutul Sper şi această ofertă de formare în psihosexologie, care se pare că a venit în momentul cel mai oportun.

Formarea constă dintr-o serie de ateliere care se vor desfăşura pe parcursul unui an. Şi această serie de ateliere a fost iniţiată de psih. drd. Gabriela Marc cu două ateliere extrem de interesante şi de provocatoare: „Dezvoltarea psihosexuală a copilului şi adolescentului” şi ”Abuzul sexual la copii. Evaluare clinică şi intervenţie psihoterapeutică”.

Dar nu vreau să vorbesc nici despre psihosexologie per se, nici despre formare, ci despre copii şi despre abuzul asupra acestora, nu doar cel sexual, ci şi cel emoţional şi cel fizic. Aceasta este o temă care mă interesează demult, pentru că m-am întâlnit cu ea în cabinet şi am considerat dintotdeauna că este o problemă delicată, dificil de gestionat, şi chiar şi mai dificil de restructurat pentru persoana care a fost supusă abandonului, fie că aceasta este încă un copil, fie că a ajuns adult. Iar aici ar fi momentul în care recunosc că aş putea să spun că, până la întâlnirea cu Gabriela, nu am ştiut nimic despre abuzul asupra copiilor. A nu se înţelege greşit. Atunci când m-am confruntat cu un astfel de caz în cabinet, am căutat materiale, am citit, am studiat, m-am informat, pentru a-mi actualiza şi pentru a-mi completa cunoştinţele şi pentru a putea aplica cea mai bună strategie în cadrul şedinţelor de terapie. (Pentru cei care nu ştiu, pregătirea psihoterapeutului nu se termină nici după facultate, nici după o formare, două sau mai multe, ci este o pregătire continuă şi permanentă, mai ales că acesta, terapeutul, învaţă foarte multe inclusiv de la persoanele care-i vin în cabinet, pentru consultaţii.) Spun, însă, că nu ştiam nimic până în acel moment deoarece perspectivei mele îi lipsea o latură foarte importantă, poate cea mai importantă în acest caz, cea emoţional-afectivă, şi tocmai aceasta este cea asupra căreia a intervenit Gabriela.

Partea care ţine de emoţii nu poate fi transmisă de informaţiile psihologice obiective şi demonstrate statistic din cărţi şi tratate ştiinţifice, dar prezentările informative din cadrul atelierelor au fost completate de mai multe filmuleţe scurte, toate având ca temă centrală psihoeducaţia şi copiii sau, mai exact, ce şi cum să le spunem copiilor despre sex şi sexualitate, în funcţie de vârsta şi dezvoltarea lor. Iar aceste scurt metraje, în general de animaţie, nu transmiteau, bineînţeles, numai informaţii, ci şi emoţii şi trăiri afective.

Filmul care m-a impresionat cel mai mult pe mine a fost, însă, Angry Man (Sinna Mann). Şi m-a impresionat pentru că este un film cu o încărcătură emoţională foarte mare, foarte bine realizat, atât din punct de vedere cinematografic, cât şi psihologic (nu degeaba a primit diverse premii), şi care transmite, mai ales, trăirile şi experienţele prin care trece copilul abuzat emoţional, precum şi mesajul că, în tratarea unui astfel de caz trebuie avut în vedere nu doar copilul, ci şi abuzatorul şi întregul sistem familial.

Toate aceste informaţii pe care le-am primit weekendul acesta m-au făcut, de asemenea, să realizez ce fel de om este Gabriela Marc şi m-au făcut să-mi doresc să-i acord, pe lângă toate titlurile şi funcţiile pe care le are, încă unul/a: cel de protectoare a copiilor. (Ei încă nu i-am spus, deci nu ştiu, încă, dacă acceptă şi formal această responsabilitate.) Şi nu mă refer la informaţiile teoretice sau practice pe care ni le-a oferit, ci mai ales la cele spuse sau intuite referitoare la ce face ea în calitate de psiholog coordonator al Serviciului de Prevenire Abandon Copil şi Familie de la Direcţia Generală de Asistenţă Sociala şi Protecţia Copilului sector 5, Bucureşti. Pentru că obiectivul principal al tuturor lucrurilor pe care le face ea în cadrul Direcţiei respective este, zic eu, să-i protejeze pe copii de Omul Mânios care se manifestă uneori în comportamentul adulţilor şi care-i sperie şi-i traumatizează pe cei mici, punându-şi amprenta în mod implacabil asupra personalităţii lor. Iar pentru acest lucru, ea nu trebuie să se lupte numai cu Oamenii Mânioşi, ci şi cu un sistem care nu-i permite să intervină atât cât ar fi necesar; şi, cu toate acestea, ea face atât de mult cât poate din poziţia în care este, chiar cu riscul de a primi plângeri la poliţie (şi la alte instituţii) pentru că nu scrisese în fişa de evaluare a copilului ceea ce-i spusese adultul să scrie, adult care, cel mai adesea, nu este rău intenţionat, ci neinformat sau deţine informaţii eronate.

Aşadar, pe lângă faptul că am aflat o mulţime de informaţii noi şi mi-am restructurat altele vechi, weekendul acesta am cunoscut încă o persoană deosebită, care, în ciuda obstacolelor, nu a obosit încă să-i ajute pe cei care se intersectează cu existenţa ei şi o face în continuare cu drag. Se pare, deci, că am, şi eu, privilegiul să întâlnesc mereu oameni deosebiţi, iar acesta este un lucru care sper să continue să mi se întâmple.


În loc de încheiere, vă dau o informaţie confidenţială: Gabriela a scris o carte despre abuz, care va fi publicată luna viitoare la Editura SPER. De-abia aştept s-o citesc şi, să fiţi siguri, imediat ce apare o să vă spun şi vouă oficial. Deocamdată, însă, nu mai spuneţi nimănui până la lansarea de la târgul de carte de luna viitoare… J

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu