Reflectarea
realului cotidian în (i)realitatea din film(e)
Deşi cea de-a şaptea artă este relativ tânără şi
parcă mai ieri împlinea un secol, ea a fascinat încă de la începuturi şi
continuă să mai fascineze, poate chiar mai mult decât atunci, mai ales că
astăzi există posibilitatea de a proiecta pe ecranul alb orice lucru pe care
poate să şi-l imagineze fantezia umană.
Poveştile
pentru marele ecran – şi mai târziu şi cele pentru micul ecran – au încercat
dintotdeauna să preia şi să transpună în imagini acţiunile, gândurile şi
emoţiile umane, reuşind mai mult sau mai puţin să le şi transmită mai departe,
să le facă să aibă un ecou în privitor, să determine la acesta propriile
emoţii, gânduri şi acţiuni.
Toate
aceste transferuri (şi contratransferuri) nu sunt însă simple şi directe, ci
sunt mediate de multiple filtre: ideologice, culturale, morale, etice,
psihologice, cinematografice. Şi toate acestea mediază şi fac posibil ca
aceeaşi informaţie să reverbereze diferit, să fie percepută diferit şi să fie
interpretată diferit, prin filtrele personale ale fiecăruia. Am putea spune că
realitatea se reflectă diferit în fiecare film – în funcţie de scenariu, joc
actoricesc, regie, muzică etc. – şi fiecare privitor percepe diferit un acelaşi
film – în funcţie de propria sa educaţie, cultură, personalitate, structură
psihologică ş.a. Filmul reprezintă, deci, punctul în care converg o serie
multiplă de realităţi, compuse din realităţile şi viziunile cumulate ale tuturor
celor care au contribuit la realizarea peliculei, punct care, la rândul lui,
este perceput în mod distinct de fiecare privitor diferit, care trece totul
prin propriile sale filtre, generându-se deci o multitudine de realităţi
distincte.
Şi tocmai
în acest punct de convergenţă a unor planuri şi realităţi multiple intervine
psihoterapia, mai exact cinematerapia, pentru că gradul înalt de complexitate
şi subiectivitate, proiecţiile şi
interpretările, gândurile şi emoţiile, trăirile mai mult sau mai puţin intense
pot fi supuse (auto)analizei şi pot să determine efecte şi transformări
terapeutice. Mai ales şi cu deosebire atunci când sunt ghidate de un
psihoterapeut care este pregătit în acest domeniu. Pentru că trebuie amintit,
aşa cum o face şi autoarea în câteva rânduri, cinematerapia nici nu se face de
unul singur, nici nu presupune doar critică de film, deşi spiritul critic poate
să fie implicat în anumite teme psihologice. Cinematerapia înseamnă urmărirea
cu sens a filmelor; cu sens personal, pentru a descoperi propriile
semnificaţii; acele semnificaţii care determină restructurări psihologice. Cred
că nu greşesc atunci când spun că cinematerapia înseamnă surprinderea
personalităţii celorlalţi – scenarişti, actori, regizori compozitori etc. –
pentru a ajunge să fii surprins de propria ta personalitate, adică să-ţi
înţelegi mai bine propria existenţă, cu motivele, ţelurile şi direcţiile ei.
În cartea
Sorinei Dumitrache, Cinematerapia, vei găsi informaţii mai multe şi mai detaliate referitoare
la aspectele teoretice şi practice ale cinematerapiei, informaţii pe care
eu nu le-am atins mai deloc în această
recenzie. Vei găsi chiar şi descrierea unui modul de dezvoltare personală
centrat pe cinematerapie în manieră experienţial-unificatoare, cu filmele
despre care s-a discutat, cu temele psihologice abordate şi chiar şi cu
fragmente din partea efectivă de terapie. E posibil ca după ce citeşti această
carte să te uiţi la filme în mod diferit. Poate că, cine ştie, vei mai adăuga
încă un filtru sau poate că vei înţelege mai bine un altul; sau mai multe.
Ei, ce
zici, ne uităm la un film… psihologic?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu