„Draga
mea, scumpa mea, iubita mea,
Îmi pare
foarte rău că îţi fac asta. Nici nu ştiu ce să îţi spun şi am ochii plini de
lacrimi. Îmi pare atât de rău că te las, că trebuie să te las. Îmi pare enorm
de rău că trebuie să fac asta. Viaţa mea parcă nu mai are niciun rost. M-am
gândit mult la mine, la tine, la noi şi nu mai am puterea să fac nimic. Ştiu că
m-ai tot întrebat ce am păţit, ai văzut că parcă nu mai sunt eu cel care eram
înainte. Şi ai dreptate, viaţa mea nu mai e la fel. Sunt multe probleme peste
care nu pot să trec. Multe regrete cu care nu mai pot să trăiesc. Ieri, când
te-am văzut aşa fericită şi zâmbitoare, mi-am zis că a venit momentul, că aşa
vreau să te păstrez în sufletul meu: zâmbitoare, cu râsul tău cristalin. Mult
prea multe probleme cu care nu mă mai descurc. M-am tot gândit cum să fac, dar
nu am găsit absolut nicio soluţie. [...]
Scumpa
mea, iubita mea, te iubesc foarte, foarte mult! Te rog să nu te îndoieşti
niciodată de asta. Te rog să mă ierţi. Te rog să ai grijă de tine. Eu o să fiu
mereu alături de tine. Sper să mă poţi ierta la un moment dat. Te iubesc...”
Acesta
este un exemplu dintr-un bilet de adio al unui sinucigaş. La fel de sfâşietor
ca şi durerea psihologică profundă, de nedepăşit şi insuportabilă pe care o
încearcă cei care ajung, în cele din urmă, să se întoarcă împotriva propriului
instinct de supravieţuire şi să treacă la punerea în fapt a actului
sinuciderii. Pentru că despre acest lucru este vorba: cel care pleacă o face nu
pentru că vrea să moară, ci pentru că nu mai poate să trăiască, pentru că viaţa
nu mai are nimic de oferit pentru el, aceasta fiind, dimpotrivă, o tortură
continuă.
Cartea
de faţă abordează actul sinuciderii dintr-o dublă perspectivă, încercând să
clarifice atât mecanismele psihologice care duc la finalizarea actului sinucigaş, cât
şi pe cele care-i privesc pe apropiaţii care rămân în urmă cu un gol care nu
mai poate fi umplut de nimic altceva.
În prima
parte a cărţii sunt descrise modul în care evoluează impulsul sinucigaş de la
ideaţiile suicidare la punerea în fapt, factorii predispozanţi, factorii de
risc, dar şi semnalele de avertizare şi caracteristicile psihologice ale
persoanei sinucigaşe. Aşa după cum subliniază autoarea, sinuciderea este un act
multidimensional şi complex, iar abordarea simplistă a acestei probleme este nu
doar injustă, ci şi greşită. Tocmai de aceea, în carte sunt discutate şi
clarificate şi unele dintre miturile şi credinţele false referitoare la
sinucidere.
Cea de-a
doua parte se ocupă de cei care rămân în urmă, întrebându-se „De ce?”. Şocul şi
negarea, vinovăţia, ruşinea, ambivalenţa, depresia, precum şi, în cele din
urmă, acceptarea şi vindecarea, sunt mecanisme şi etape pe care aceştia trebuie
să le parcurgă pentru a ajunge să integreze şi să accepte pierderea, atunci
când ajung să îşi exprime adecvat trăirile, iar nu să le ignore sau să (şi) le
ascundă.
Experienţa sinuciderii este un
impas existenţial căruia nu-i este uşor nimănui să îi facă faţă. Drept urmare,
cred că nu mă înşel când afirm că această carte a fost scrisă pentru ca cei ce
o vor fi citit să poată recunoaşte mai uşor simptomele şi mecanismele, putând
astfel să îi ajute, poate, pe cei care trec prin situaţii de viaţă atât de
grave şi serioase încât să nu le mai poată face faţă. Şi, desigur, şi pentru
cei care rămân, atât cei care pot ajuta, cât şi cei care pot şi vor să fie
ajutaţi.
Şi nu în ultimul rând, consider
că este o carte al cărei conţinut ar trebui să fie cunoscut de fiecare
psiholog.
Evident, ceea ce am încercat a fost să surprind ceva din esenţa acestei cărţi, atât de serioase
şi atât de profunde. Dacă vreţi să aflaţi mai multe detalii despre acest subiect, iată unde puteţi găsi
cartea:
Editura SPER… pentru că lectura are greutate.
Editura SPER… pentru că lectura are greutate.
Intr-o vreme ca aceasta, in care tot felul de greutati apasa pe umerii romanilor "pacaliti" de mirajul capitalist, a discuta despre sinucidere este un act de invitatie la acest gest. Astazi am fost blocat o ora in metrou pentru faptul ca un tanar a incercat sa se sinucida aruncandu-se in fata garniturii de metrou. Teoretic, un gest de un curaj nebun. Dar si demonstrativ, noi fiind pedepsiti pentru faptul ca nu il intelegem si nu l-am ajutat. Depresii din dragoste, sinucideri din lipsa unui rost, singuratatea, nevoile financiare si cine stie cate alte "motoare" psihice. Presupun ca e un act de "libertate" autentica,avand dreptul sa dispari atunci cand iti doresti din aceasta viata. Dar modul in care e facut difera foarte mult. Unii simt nevoia sa suferim si noi alaturi de ei. Altii se sting in liniste, departe de semeni. Sinuciderea poate fi justificata doar in cazul in care o boala incurabila se instaleaza insidios iar alta cale de scapare nu exista, nefiind legalizata eutanasierea, forma de igiena morala necesara persoanelor aflate in aceasta situatie.
RăspundețiȘtergereDincolo de toate acestea, cred ca ar fi necesara o linie gratuita unde se pot adresa persoanele cu tendinte suicidare, sa nu ne trezim ca in situatia in care un tip disperat s-a sinucis precipitandu-se de la fereastra aflata la un etaj superior iar in cadere a mai omorat un om...
În primul rând, îmi cer scuze pentru întârzierea cu care răspund, dar sunt într-o perioadă foarte aglomerată.
ȘtergereÎn al doilea rând, sun de acord cu mare parte din ceea ce spui - evident, cu anumite rezerve, pentru că toţi avem dreptul la o opinie, nu-i aşa ? -, mai puţin cu faptul că această carte ar fi o invitaţie la sinucidere. Tocmai de aceea ţin neapărat să specific mai jos ce este şi ce nu este această carte:
NU ESTE un ghid pentru cei care vor să se sinucidă, ci
ESTE un ghid pentru apropiaţii celor cu tendinţe sinucigaşe şi pentru psihlogi.
NU ESTE o carte despre cum să te sinucizi, ci
ESTE o carte despre cum sunt cei care ajung să finalizeze actul sinucigaş şi cum să îi recunoască şi să îi ajute cei de lângă ei.
NU ESTE un volum scris pentru sinucigaşi, ci
ESTE o lucrare scrisă pentru psihologi şi pentru prietenii celor care s-au sinucis sau sunt pe cale să o facă.
ŞI, MAI ALES
NU ESTE o carte despre cum se face, ci
ESTE o carte despre cum se previne.